%0 Journal Article %T هنر روزنه‌ای به امر معنوی در تفکر هایدگر %J مطالعات نظری هنر %I مؤسسۀ آموزش‌عالی هنر و اندیشۀ اسلامی %Z 2821-0034 %A عبدالکریمی, بیژن %A پورعالی, کامیار %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 2 %N 3 %P 135-151 %! هنر روزنه‌ای به امر معنوی در تفکر هایدگر %K هایدگر %K امر معنوی %K هنر %K تفکر %K سوبژکتیویسم %R %X در جهان جدید، تفکر متافیزیکی، یعنی تفکر مفهومی، گزاره‌محور، منطق‌سالار و به منزله‌­ی امری تکنیکی، قابل انتقال و بین‌الاذهانی، در سراسر کره­‌ی زمین سیطره‌ای تام یافته است، تا آنجا که بشر متافیزیک‌زده­‌ی روزگار ما اُنس و آشنایی خویش را با هرگونه معرفت معنوی، غیرعلمی، غیرنظری، غیرعینی و غیرروشمند، که در سنن نظری تاریخی به منزله­‌ی بخشی بنیادی از تجربیات بشری تلقی می‌شد، از دست داده است. این در حالی است که معرفتِ علمی یعنی شناختِ عینی و روشمند، یگانه صورتِ آگاهی نبوده و تنها بخشی از کل تجربه­‌ی بشری را شکل می‌دهد. در کنار معرفت علمی، آنچنان که در همه­‌ی سننِ تاریخیِ غیرمتافیزیکی تأکید شده است، معرفت معنوی بخشی بنیادی و اجتناب‌ناپذیر از تجربیات انسانی را تشکیل می‌دهد.از منظر هایدگر، سوبژکتیویسم متافیزیکی منجر به «بی­خانمانی» انسانِ مدرن شده است. او به منظورِ نقدِ  سوبژکتیویسمِ متافیزیکی و گسست از آن و به قصد نشان دادن اینکه برخلاف تفکر متافیزیکی نه می­‌توان انسان را به یک سوبژه (فاعل شناسای علمی و نظری) تقلیل داد و نه می‌توان جهان را تنها یک ابژه برای سوبژه جهت شناسایی در نظر گرفت و نه می‌توان رابطه‌­ی سوبژه‌ـ‌ابژه، یعنی رابطه­‌ی نظری و علمی را مهم‌ترین رابطه و بنیادِ هرگونه رابطه­‌ی میان انسان و جهان دانست، به هنر و تجربه­‌ی هنری ارجاع داده است.این پژوهش می­‌کوشد تا نشان دهد که در اندیشه­‌ی هایدگر، هنرمندان با اجازه دادن به حضور یافتنِ «عدم» در کار هنری، نه تنها صحنه را برای رخدادِ حقیقتِ وجود آماده می‌کنند، بلکه با آگاه کردن ما به تمایز میان «وجود» و «موجود»، موجب گسست ما از سوبژکتیویسم شده و در نتیجه موجب گشایش روزنه‌­ای به امر معنوی می­‌شوند. %U https://tsa.itaihe.ac.ir/article_170012_b4586a5abd419537bac42d5ac750401a.pdf